102. TEKÂSÜR SÛRESİ

        Sure, Mekke döneminde inmiştir ve nüzul sırasına göre 16. suredir. Adını, 1’inci ayetindeki “Tekâsür” (çoğaltma yarışı) kelimesinden alır. Sure 8 ayettir.

 

Rahmânir-Râhiym Allah’ın Adıyla

1. Çoğaltma yarışı1 sizi oyaladı2.

1 “تَّكَاثُرُۙ” (Tekasür) sözcüğü, “dünyevi şeyleri biriktirme ve çoğaltma uğraşısını” ifade eder. Bu kelime Kur’an’da 2 kez geçer: 57:20; 102:1.

2 “لْهٰي” (alhā) sözcüğü, “alıkoymak, oyalamak, oynatmak, meşgul etmek” anlamlarına gelir. Burada, insanları asıl gayeleri olan Allah’a kulluk etmekten ve ahiret için hazırlıklı olmaktan alıkoyan durum ifade ediliyor.

2. Kabirleri ziyaret edene kadar.2

            2 Bu ifade, insanın ölüm anına kadar bu dünyevi uğraşlarla oyalanacağına dikkat çeker.

3. Hayır! Yakında öğreneceksiniz.1

1 Siz yanlış bir anlayış içindesiniz. Dünyanın malını ve bolluğunu ilerleme ve başarı zannetmektesiniz. Oysa bu kesinlikle ilerleme ve başarı değildir. Yakında kötü sonu göreceksiniz ve hayatınız boyunca içinde bulunduğunuz hatanın ne kadar büyük olduğunu anlayacaksınız.

4. Yine hayır! Yakında öğreneceksiniz.

5. Hayır! Kesin olan bilgi1 ile bilseydiniz,

1 “Kesin gerçek” anlamına gelen “yakîn” kavramı Kur’an’da 28 kez geçer: 2:4 118; 4:157; 5:50; 6:75; 13:2; 15:99; 26:24; 27:3, 14, 22, 82; 30:60; 31:4; 32:12, 14; 44:7; 45:4, 20, 32; 51:20; 52:36; 56:95; 69:51; 74:31, 47; 102:5, 7. Ayrıca bu kavram Kur’an’da “ilm’el-yakîn” (102:5), “ayn’el-yakîn” (102:7) ve “hakk’el-yakîn” (56:95, 69:51) şeklinde de geçmektedir. “İlm’el-yakîn” tabiri; bir otoriteye, bir araştırmaya ve duyu güçlerine dayanarak bilmek anlamına gelir. “ayn’el-yakîn” tabiri; bizzat görülerek elde edilen bilgidir, ve  ilm’el-yakine nisbeten daha kesindir. “hakk’el-yakîn” tabiri ise; bilgiyi birebir kendisinin yaşamasıdır.  Örneğin ölmekte olan veya ölmüş birini görmek “ayn’el-yakîn” iken; insanın kendisi ölürken, ölüm hakkındaki bilgisi “hakk’el-yakîn”dir.

6. Mutlaka cahimi1 göreceksiniz.

            1 “جَح۪يم” (Cahim) sözcüğü, “şiddetle tutuşan ateş” veya “cehennemin azap dolu tabakalarından birini” ifade eder. Kur’an’daki cahîm kelimesinin, Tevrat’ta, Başlangıç, 15/17 ayette geçen ve “saf ateş ocağı” manasına gelen İbranice “gehinnom” kelimesi ile aynı anlama geldiği yönünde görüşler de vardır.

Cahim sözcüğü, Kur’an’da 26 yerde geçer ve cehennem için kullanılan yedi isim (cehennem, cahîm, hâviye, saîr, lezâ, sakar, hutame) içinde cehennemden sonra en çok kullanılan isimdir.

7. Sonra onu gözlerinizle kesin olarak göreceksiniz1.

1 ‘ayn’el yakin’ tabiri ile ilgili açıklama 5’inci ayette yer alır.

8. Sonra, o gün naimden (size verilen nimetlerden)1 sorguya çekileceksiniz.

1 Bu ayet, insana verilen her türlü nimetin (yiyecek, sağlık, mal, mülk, huzur vb.) bir sınav olduğuna vurgu yapar.