Sure, Mekke döneminde inmiştir ve nüzul sırasına göre 16.
suredir. Adını, 1’inci ayetindeki “Tekâsür” (çoğaltma yarışı) kelimesinden
alır. Sure 8 ayettir.
Rahmânir-Râhiym Allah’ın Adıyla
1.
Çoğaltma yarışı1 sizi oyaladı2.
1 “تَّكَاثُرُۙ”
(Tekasür) sözcüğü, “dünyevi şeyleri biriktirme ve çoğaltma uğraşısını” ifade
eder. Bu kelime Kur’an’da 2 kez geçer: 57:20; 102:1.
2 “لْهٰي”
(alhā) sözcüğü, “alıkoymak, oyalamak, oynatmak, meşgul etmek” anlamlarına
gelir. Burada, insanları asıl gayeleri olan Allah’a kulluk etmekten ve ahiret
için hazırlıklı olmaktan alıkoyan durum ifade ediliyor.
2. Kabirleri
ziyaret edene kadar.2
2 Bu ifade,
insanın ölüm anına kadar bu dünyevi uğraşlarla oyalanacağına dikkat çeker.
3.
Hayır! Yakında öğreneceksiniz.1
1 Siz yanlış bir anlayış içindesiniz. Dünyanın
malını ve bolluğunu ilerleme ve başarı zannetmektesiniz. Oysa bu kesinlikle
ilerleme ve başarı değildir. Yakında kötü sonu göreceksiniz ve hayatınız
boyunca içinde bulunduğunuz hatanın ne kadar büyük olduğunu anlayacaksınız.
4.
Yine hayır! Yakında öğreneceksiniz.
5.
Hayır! Kesin olan bilgi1 ile
bilseydiniz,
1 “Kesin
gerçek” anlamına gelen “yakîn” kavramı Kur’an’da 28 kez geçer: 2:4 118;
4:157; 5:50; 6:75; 13:2; 15:99; 26:24; 27:3, 14, 22, 82; 30:60; 31:4; 32:12,
14; 44:7; 45:4, 20, 32; 51:20; 52:36; 56:95; 69:51; 74:31, 47; 102:5, 7. Ayrıca
bu kavram Kur’an’da “ilm’el-yakîn” (102:5), “ayn’el-yakîn” (102:7) ve “hakk’el-yakîn”
(56:95, 69:51) şeklinde de geçmektedir. “İlm’el-yakîn”
tabiri; bir otoriteye, bir araştırmaya ve duyu güçlerine dayanarak bilmek
anlamına gelir. “ayn’el-yakîn” tabiri; bizzat görülerek elde edilen
bilgidir, ve ilm’el-yakine nisbeten daha
kesindir. “hakk’el-yakîn” tabiri ise; bilgiyi birebir kendisinin
yaşamasıdır. Örneğin ölmekte olan veya
ölmüş birini görmek “ayn’el-yakîn” iken; insanın kendisi ölürken, ölüm
hakkındaki bilgisi “hakk’el-yakîn”dir.
6. Mutlaka
cahimi1 göreceksiniz.
1 “جَح۪يم”
(Cahim) sözcüğü, “şiddetle tutuşan ateş” veya “cehennemin azap dolu
tabakalarından birini” ifade eder. Kur’an’daki cahîm kelimesinin, Tevrat’ta, Başlangıç,
15/17 ayette geçen ve “saf ateş ocağı” manasına gelen İbranice “gehinnom”
kelimesi ile aynı anlama geldiği yönünde görüşler de vardır.
Cahim
sözcüğü, Kur’an’da 26 yerde geçer ve cehennem için kullanılan yedi isim
(cehennem, cahîm, hâviye, saîr, lezâ, sakar, hutame) içinde cehennemden sonra
en çok kullanılan isimdir.
7.
Sonra onu gözlerinizle kesin
olarak göreceksiniz1.
1 ‘ayn’el
yakin’ tabiri ile ilgili açıklama 5’inci ayette yer alır.
8.
Sonra, o gün naimden (size verilen nimetlerden)1 sorguya çekileceksiniz.
1 Bu ayet, insana verilen her türlü nimetin
(yiyecek, sağlık, mal, mülk, huzur vb.) bir sınav olduğuna vurgu yapar.