Hac ve Umre

HAC & UMRE

KUTSAL YOLCULUK

 

“Hani İbrahim'e Evin (Kâbe'nin) yerini göstermiş (şöyle demiştik): "Bana hiçbir şeyi ortak koşma; tavaf edenler, ayakta ibadet edenler, rükû ve secde edenler için evimi temiz tut. Ve insanlar arasında haccı ilan et ki gerek yaya olarak gerekse uzak yoldan yorgun binekler (taşıtlar) üzerinde sana gelsinler. Kendilerine ait birtakım yararları görmeleri, (Allah'ın) onlara rızık olarak verdiği kurbanlık hayvanlar üzerine belirli günlerde Allah'ın ismini anmaları için (insanları hacca çağır). Artık o (hayvanların eti)nden hem kendiniz yiyin hem de yoksula, fakire yedirin. Sonra yükümlülüklerini tamamlasınlar, vermiş oldukları sözlerini yerine getirsinler ve o Tarihi Evi ziyaret etsinler.” (22/26-29)

Hayatta bir kere Hac ve ‘Umre, gücü yetebilen kimseler için hükme bağlanmıştır. Kutsal yolculuk, İbrahim’in Tanrı’ya teslimiyetinin örnekliğini hatırlatır (Ek 9) ve dört Kutsal Ay boyunca yerine getirilmelidir.

“Hac, bilinen aylardır…” (2/197)

            Gücü yetebilen kimseler için, hayatta bir defa hac yapmak farzdır.

Hac görevi, Haram (kutsal) aylar olan Zilhicce, Muharrem, Safer ve Rebiülevvel aylarında (Hicri takvime göre 12, 1, 2 ve 3. aylar), yani 4 ay boyunca yerine getirilebilir.

Ancak; çoğu Müslüman, Haccı sadece Zilhicce ayındaki birkaç gün boyunca yapmaktadır ve Recep, Zilkade, Zilhicce ve Muharrem’i kutsal aylar olarak kabul etmektedirler. Bu, şiddetle kınanmış bir tahrifattır (9/37).

“Gökleri ve yeri yarattığı zaman koyduğu yasasında, Allah'ın yanında ayların sayısı on ikidir. Bunların dördü haram aylardır. İşte kayyum olan budur. Bu aylarda, kendinize haksızlık yapmayın… (Haram ayları) ertelemek (yerlerini değiştirmek), küfürde ileri gitmektir. Onunla, kâfir olanlar saptırılır. Onlar, Allah'ın haram kıldığı aylara denk getirmek için bu ertelemeyi bir yıl helal sayarlarken bir yıl sonra haram sayarlar. Böylece Allah'ın haram kıldığını helal saymış oluyorlar. Böylece onların kötü işleri kendilerine güzel gösterilmiştir. Allah kâfirler topluluğunu hidayete erdirmez.” (9/36,37)

Umre ise, her zaman yerine getirilebilir. İslam’daki diğer tüm görevler gibi hac da tahrif edilmiştir.

 

Haccın Yapılış Şekli

Hacı, hac boyunca cinsel ilişkiden, tıraş olmak ve saçları kesmek gibi gösterişlerden, tartışmalardan, kötü davranış ve kötü dilden kaçınır.

“Hac, bilinen aylardır. Her kim o aylarda haccı kendine farz kılarsa; bilsin ki, hac sırasında kadına yaklaşmak, fasıklık yapmak (günah işlemek) ve cidal (çekişmek, kavga etmek) yoktur ve hayırdan işlediniz ne varsa Allah onu bilir ve kendinize azık edinin, şüphesiz azığın en hayırlısı takvadır (erdemli olma, Allah’a karşı sorumluluk bilincinde olma) ve ey aklı selim (sağduyu) sahipleri! Bana karşı takvalı olun!” (2/197)

“Ve Allah için haccı ve umreyi tam yapın. Eğer engellenirseniz, kolayınıza gelen hediyeden (kurbandan) gönderin ve kurban, yerine varıncaya (kesilinceye) kadar başlarınızı tıraş etmeyin. Sizden hasta olan varsa yada başından bir rahatsızlığı olan; oruç veya sadaka veya nusuktan (kurbandan) fidye (bedel) versin. Emniyete kavuştuğunuzda kim hacca kadar umre ile faydalanmak isterse, kurbandan kolayına geleni kessin. Kurban kesmeye imkân bulamayan kişi, hac günlerinde üç gün ve memleketine döndüğü zaman yedi gün oruç tutar. Böylece tamamı ondur (on gündür). İşte bu, ailesi Mescid-i Haram civarında oturmayanlar içindir. Allah'a karşı takvalı olun ve bilin ki Allah’ın cezası şiddetlidir.” (2/196)

 

1. Gün (Terviye Günü): İhram -> Mikat Sınırı -> Mekke (Kabe’de ilk tavaf)

            Kutsal yolculuk, bir boy (gusül) abdesti ile başlar.

Ardından “İhram” denilen kutsallık hali ile devam eder. Burada erkek hacılar dikişsiz kumaşlardan oluşan malzemeden giyer ve kadın da mütevazı bir elbise giyer.

Hac boyunca temizlik, düzenli olarak kişisel hijyene dikkat etmek ve abdestli olmak teşvik edilir.

“Ve hani, şu beyti (Kâbe’yi) insanlar için toplanma yeri ve güven yeri kıldık ve “Siz de Makam-ı İbrahim'den kendinize bir salat yeri (dua yeri, namazgah) edinin.” dedik ve İbrahim’e ve İsmail’e: “Kâbe’nin etrafında tavaf edenler ve ibadete kapananlar ve rükû edenler ve secde edenler için evimi tertemiz tutun!” diye emrettik.” (2/125)

Mekke’deki Mescid’i Haram’a (Kutsal Mescit, Kabe’ye) varıldığında; hacı, Allah’ı yüceltip överek Kâbe etrafında yedi defa yürüyerek tavaf eder ve Lebbeyke Allahümme Lebbeyk (Allah’ım, Sana yanıt verdim). “Lebbeyke La Şerike Leke Lebbeyk (Sana yanıt verdim ve Senin ortağın (başka ilah/tanrı) olmadığını ilan ediyorum; Sana yanıt verdim). 

Bir sonraki adım, Safa ve Merve tepeleri arasında aralıklarla hızlanarak yedi kez yarım mil yürümektir. Buna tavaf veya sa’y da denir.

            Kuşkusuz ki, Safâ ile Merve, Allah’ın nişanlarındandır (işaret, sembol). Kim Ev’i hacceder yada umre yaparsa, onları tavaf etmesinde (sa’y etmesinde) kendisine günah (sakınca) yoktur.  Ve kim, gönülden bir hayır (iyilik) yaparsa, kuşkusuz Allah Şekur’dur (Az iyiliğe çok mükâfat verendir). Alim’dir (her şeyi en ince ayrıntısıyla bilendir).” (2/158). 

Bu şekilde, haccın umre bölümü tamamlanmış oluyor.

 

2. Gün: Arafat -> Müzdelife gidilir ve 21 taş toplanır ->  Mina’da Gecelemek

Hacı, daha sonra şafak vaktinden güneş batıncaya dek bir gün boyunca ibadet, tefekkür ve Allah’ı yüceltmek için Arafat’a gider.

“Hac mevsiminde ticaret yaparak Rabbinizin bir lütfunu aramanızda bir vebal yoktur. Arafat'tan aktığınızda Müzdelife'de Allah'ı zikredin ve O'nu sizi hidayet erdirdiği gibi zikredin. Doğrusu siz daha önce delalette olanlardandınız.” (2/198)

Güneş battıktan sonra, Yatsı Namazını yerine getireceği Müzdelife’ye gider ve Mina’da Şeytan’ın sembolik taşlanması için 21 adet taş toplar.

Hacı, Müzdelife’den Mina’ya iki veya üç gün geçirmek için gider.

“Ve sayılı günlerde Allah'ı zikredin. Kim acele edip, iki gün içinde Mina'dan Mekke'ye dönerse ona günah yoktur. Dönüşünü üçüncü veya dördüncü güne geciktirenler için de takvalı olduğu takdirde herhangi bir günah yoktur. Allah'a karşı takvalı olun ve bilin ki hepiniz yalnızca O'nun huzurunda toplanacaksınız.” (2/203).


3. Gün: Mina’da Kurban Kesmek ve Mina’da Gecelemek

Mina’daki ilk sabah bir hayvan kurban edilir (sunulur): “Biz (oğlunun yerine) ona büyük bir kurban fidye vermiştik.” (37/107)

Ardından da o geceyi de Mina’da geçirilir.


4. Günü: Kabe’yi Tavaf Etmek

Hacı Mina’da sabahladıktan sonra Mekke’ye döner ve son defa Kâbe’nin yedi kez tavaf eder. Böylece hac ibadeti tamamlanmış olur.

 

            Önemli Açıklama: Maalesef, bugünkü Müslüman hacıların çoğu, Muhammed peygamberin mezarını ziyaret etmeyi gelenek haline getirmişlerdir, ki orada en küstah putperestlik eylemlerini işlerler ve böylece haclarını geçersiz hale getirirler.

Kuran, sürekli olarak Mescid’i Haram’dan (Kutsal Mescit, Kabe’den) söz eder. Oysa günümüz Müslümanları “İki Kutsal Mescit”ten bahseder.

Muhammed Peygamber’in eşi Aişe’nin şunu anlattığı rivayet edilmektedir. Resulullah, hastalığı sırasında şöyle dedi: “Allah Yahudilere ve Hristiyanlara lânet etsin. Peygamberlerinin kabirlerini mescide çevirdiler.” [Buhârî, Salât 54; Müslim, Mesâcid 20, (530); Ebû Dâvud, Cenâiz 76; Nesâî, Cenâiz 106, (4, 95, 96).]

"Allah'ım, kabrimi ibâdet edilen bir put kılma" (ve devamla dedi ki): "Nebilerinin kabirlerini mescidler haline getiren bir kavme Allah'ın öfkesi artmıştır." [Muvatta, Kasru's-Salât 85, (1, 172).]

Allah’ın elçisinin bu emirlerine rağmen Muhammed’in mezarını başka bir “Kutsal Mescit” olarak kurdular. Bu durum, Kuran’ın bir küfürle ihlal edilmesidir.


Kaynak: Reşat Halife'nin Açıklamaları (Ek 9 ve EK 15)