Salat

Salatın ikame edilebilmesi (yerine getirilebilmesi) için öncelikle su ile yıkanmak, su olmadığı durumda teyemmüm yapmak (toprakla temizlenmek) gerekmektedir.

Salat (yaklaşma duası) için nasıl yıkanılacağı Kur’an’da belirtilmektedir. Kur’an’da bu ibadet “yıkanma” şeklinde tarif edilmektedir; Kur’an’da “Vudu” veya “abdest” ifadeleri geçmemektedir.

Yıkanmak ve Teyemmüm

         “Ey iman edenler! Salata (yaklaşma duasına) kalktığınız zaman, yüzlerinizi ve dirseklerinize kadar ellerinizi yıkayın; başınızı ve aşık kemiklerinize kadar ayaklarınızı da mesh edin. Cenabetli iseniz de taharetlenin (temizlenin/yıkanın)... (Maide, 5:6)

Ey iman edenler! Sarhoşı iken, ne söylediğinizi bilinceye kadar salata (yaklaşma duasına) yaklaşmayın! Cenabetliıı iken de yıkanıncaya kadar (salata yaklaşmayın). (Nisa, 4:43)

Bu ayetlerden de açıkça anlaşıldığı gibi salat için de cenabet durumunda da yıkanmak gerektiği anlaşılmaktadır.

I- CENABETİ KALDIRMAK İÇİN YIKANMAK

            Sözlükte “uzaklaşmak” manasına gelen cenabet kelimesi, fıkıh terimi olarak cinsel ilişkide bulunan veya başka sebeplerle (ihtilam vb) cinsel zevk duyarak menisi akan kimsenin durumunu ifade eder.

* Cenabeti kaldırmak için yıkanmanın dayanağı:

          “Cünüpseniz de taharetlenin (temizlenin/yıkanın)...” (Maide, 5:6)

Ey iman edenler! Sarhoş iken, ne söylediğinizi bilinceye kadar salata (yaklaşma duasına) yaklaşmayın! Cenabetli iken de yıkanıncaya kadar (salata yaklaşmayın). (Nisa, 4:43)     

* Yıkanmayı gerekli kılan haller 

Yıkanmayı gerekli kılan durum sadece cenabetli olmaktır. Hayız ve nifas kanı kendisinde görülen kadının bu durumunun bitiminde yıkanması uygun olur.

* Yıkanırken Bilinmesi Gereken Hususlar

1- Niyet. "Yıkanmaya niyet ettim.", Allah rızası için yıkanmaya niyet ettim.” gibi.

2- Vücudu üzerinde necaset varsa onu gidermek. (Maide, 5:6)

3- Vücudun tümünü yıkamaktır. (Maide, 5:6)

* Cenabetli iken yapılmaması gerekenler

            1. Salat (yaklaşma duası) edilmemeli. 

Ey iman edenler! Sarhoş iken, ne söylediğinizi bilinceye kadar salata (yaklaşma duasına) yaklaşmayın! Cenabetli iken de yıkanıncaya kadar (salata yaklaşmayın). (4/43)                  

            2. Kâbe tavaf edilmemeli: “Sonra kirlerini gidersinler (temizlensinler). Adaklarını yerine getirsinler ve Beyt-i Atik'i (Kabe’yi) tavaf etsinler.” (Hac, 22:29) 

 

                           

II- SALAT (Yaklaşma Duası) İÇİN YIKANMAK

      Salat için yıkanmanın dayanağı şu ayettir: “Ey iman edenler! Salata (yaklaşma duasına) kalktığınız zaman, yüzlerinizi ve dirseklerinize kadar ellerinizi yıkayın; başınızı ve aşık kemiklerinize kadar ayaklarınızı da mesh edin (el ile silin/yıkayın)... (5/6)

Mekke döneminde de Müslümanların salatta olduğu gibi yıkanma hususunda da ehli kitap olan Yahudileri taklit ettiği belirtilmektedir. Ancak bu ayetin Medine döneminde nazil olan Kur’an’daki bu emre göre yıkanmaya başlanmıştır.

Ayet bunu müstakil bir hükümle teyit etmiş, ayrıca bu yıkanmanın her iş için değil salat için farz kılındığını açıklamıştır.

* Salat için yıkanırken bilinmesi gereken hususlar:

            Salat için yıkanırken yapılması gereken farzlar Kur'an'da şöyle belirtilmektedir: “Ey iman edenler! Salata (yaklaşma duasına) kalktığınız zaman, yüzlerinizi ve dirseklerinize kadar ellerinizi yıkayın; başınızı ve aşık kemiklerinize kadar ayaklarınızı da mesh edin… (Maide, 5/6)

            1- Niyet: İbadetler, ancak niyet ile sıradan işlerden ayrılır. Çünkü salat için yıkanmak da bir ibadettir.  

            Niyetin Tarifi: 'Bismillahirrahmanirrahim, neveytu el vudu’ veya 'Bismillahirrah-manirrahim, yıkanmaya niyet ediyorum' veya ''Niyet ettim yıkanmaya.”

2- Yüzü yıkamak (Maide, 5/6),

            3- Dirseklere kadar elleri kolları yıkamak (Maide, 5/6),

4- Başı mesh etmek (ıslak el ile sıvazlamak) (Maide, 5/6),

5- Aşık kemiklerine kadar ayakları mesh etmek (Maide, 5/6),

Mesh etmek, “bir şey üzerinde eli gezdirmek, elle silmek ve sıvazlamak” demektir.

6- Sıraya riayet etmek: Bu sıraya göre yıkamanın farz olduğu Maide suresinin 5/6’ncı ayetinden anlaşılmaktadır.

Açıklama:

- Uzuvları yıkarken “Subhanallah” (Allah, bütün noksan sıfatlardan münezzehtir), “elhamdülillah” (Allah’a hamd olsun) veya “Allah-u Ekber” (Allah en büyüktür.) şeklinde Allah zikredilir. 

- Uzuvları yıkama sayısı yoktur.

- Yıkandıktan sonra vücut havlu ile kurulanabilir. 

* Salat için tekrar yıkanılması gereken durumlar:

     1- Ön ve arkadan çıkan şeyler (idrar, dışkı ve yellenme), yeniden yıkanmayı gerektirir.  Bunun dayanağı “Biriniz tuvaletten gelmişse...” (Nisa. 4:43) ayetidir.

            2- Uyumak.           

III. TEYEMMÜM

            Teyemmüm, “kastetmek” demektir. Fıkhi anlamı ise temiz bir toprağı yüzü ve kollara sürerek onları temizlemektir. 

* Teyemmümün Dayanağı

            Hastaysanız ya da yolculuktaysanız veya sizden biriniz tuvaletten gelmişse ya da kadınlara (cinsel olarak) dokunup da su bulamamışsanız, o zaman tayyib (temiz, sağlıklı) bir toprakla teyemmüm edin (yönelin, dokunun), yüzünüzü ve ellerinizi mesh edin (o toprakla sıvazlayın). Allah, size güçlük (çıkarmak) istemez fakat sizi tertemiz kılmak ve size (verdiği) nimetini tamamlamak ister ki şükredesiniz.” (Maide, 5/6)

Ey iman edenler! Sarhoş iken, ne söylediğinizi bilinceye kadar salata (yaklaşma duasına) yaklaşmayın! Cenabetli iken de yıkanıncaya kadar (salata yaklaşmayın). Eğer hastaysanız ya da yolculuktaysanız veya sizden biriniz tuvaletten gelmişse ya da kadınlara (cinsel olarak) dokunmuş ama su bulamamışsanız, o zaman tayyib (temiz, sağlıklı) bir toprakla teyemmüm edin; yüzünüzü ve ellerinizi mesh edin (o toprakla sıvazlayın) (Nisa, 4/43) 

* Ne Zaman Teyemmüm Yapılabilir

Salatı ikame etmek (yaklaşma duasını yerine getirmek) gayesiyle yıkanmak için yeterli su bulunamaması durumunda teyemmüm edilir. 

* Teyemmüm almadan önce yapılması gerekenler

1- Salatın vaktinin girdiğini bilmek,

2- Yıkanmak için su bulamamak,

3- İçinde un, kireç gibi şeylerin bulunmadığı temiz bir toprak bulmak,

4- Teyemmümden önce vücuttaki necasetleri gidermek.

           

* Teyemmüm Alırken Bilinmesi Gereken Hususlar

1- Niyet Etmek: Kişi 'Teyemmüm etmeye niyet ediyorum' veya ‘Niyet ettim Allah rızası için teyemmüm almaya’ gibi.

2- Yüzü mesh etmek.

3- Kolları da dirseklerle beraber mesh etmek: Önce eli temiz bir toprağa vurup onunla yüzü mesh etmeli, sonra elleri ikinci kez toprağa vurup sol el ile sağ kolu, sağ el ile sol kolu dirseklerle beraber mesh etmelidir.

3- Belirtilen sıraya uyarak teyemmüm yapmak. 

            Gusül Yerine Teyemmüm Edilebilecek Durumlar

            Teyemmümün sebepleri oluştuktan sonra su ile yıkanmak yerine teyemmüm edilmelidir.

              “Eğer cünüp iseniz iyice (yıkanıp) temizlenin. Hastaysanız veya yolculuktaysanız veya sizden biriniz tuvaletten gelmişse ya da kadınlara (cinsel olarak) dokunup da (bu durumlarda) su bulamamışsanız, o zaman temiz bir toprak arayın ve yüzlerinizi de ellerinizi de ondan (onunla) mesh edin!” (5/6) 

 

                                     

IV. SALAT ve VAKİTLERİ 

* Salatın Farz Olduğunun Dayanağı:

“(İbrahim dedi ki:) ‘Rabbimiz! Ailemden bir kısmını salatı (duayı, yaklaşma duasını, ibadeti, desteği) diri tutsunlar diye, Senin Muharrem (kutsal, saygın) Evinin yanında, sahibi olmayan çorak bir vadiye yerleştirdim.  Rabbimiz! İnsanların bir kısmının fuadını (gönlünü) onlara yönelt, onları da ürünlerle rızıklandır ki şükretsinlerRabbim! Beni ve soyumu salatı (dini, ibadeti, yaklaşma duasını, desteği) ikame edenlerden kıl. Rabbimiz! Duamı da kabul eyle.(İbrahim, 14/37,40)

            “Kitap'ta İsmail'i de an. O, sözüne sadık bir resul ve bir nebiydi. Ayrıca o, ailesine (halkına) salâtı ve zekâtı emrederdi.” (Meryem, 19/54,55)

            “Biz de Musa’ya ve kardeşine “Kavminiz için şehirde evler hazırlayın, evlerinizi kıble (toplanma yerleri, mescit) yapın, salatı ikame edin, müminleri de müjdeleyin!” diye bildirdik. (Yunus, 10/87)

            (İsa) Dedi ki: “Ben, Abdullah’ım (Allah’ın kuluyum). Bana Kitabı verdi ve beni nebi kıldı. Ve nerede olursam olayım beni mübarek (kutsal, kutsanmış, mukaddes, bereketli) kıldı. Yaşadığım müddetçe de bana salatı ve zekâtı vasiyet etti.(Meryem, 19:30,31)

            “Oysa onlar, Allah’a kulluk etmeleri, hanifler (Şirk koşmadan Allah’a yönelenler) olarak dini O’na has kılmaları, salatı ikame etmeleri (yerine getirmeleri) ve zekâtı vermelerinden başka bir şeyle emrolunmadılar. Doğru din işte budur. (Beyyine, 98/4)

Bu ayetlerde de görüldüğü gibi, Muhammed Nebi döneminde “salat” (es-salat) denildiğinde neyin kastedildiği biliniyordu. Çünkü salat, sadece biz Müslümanlara farz kılınan bir ibadet değildir.  Kur’an’dan ilk olarak İbrahim’e, oğlu İsmail’e ve sonraki diğer nebilere de farz kılındığını anlıyoruz.

            Yahudi ve Hıristiyanlara da salatın farz kılınmış olduğunu yine Kuran’dan, öğreniyoruz. Günümüzdeki bazı Yahudi ve Hıristiyan gruplarda da hala vakitli kılınan salatların izlerini görmekteyiz. Bu salatlarda Allah’ın anılması, kıyam, rüku ve secde uygulamaları da devam etmektedir ancak vakit ve şekillerde farklılıklar vardır.           

* Salatların rekat sayısı:

* 5 vakit salatın farz olan rekat sayısı yan yana yazıldığında 19’a bölünebilen bir sayı ele edilmektedir:

            24434 sayısı 19’un tam 1286 katıdır. 

* 5 vakit salatın farz olan rekat sayısı ile Cuma salatının rekatı toplandığında yine 19’a bölünebilen bir sayı ele edilmektedir:

            Fecr (sabah)   → 2 rekat

Öğle                → 4 rekat

İkindi              → 4 rekat

Akşam            → 3 rekat

Yatsı               → 4 rekat

Cuma             → 2 rekat

            Toplam: 19 rekat 

* Farz Olan Günlük Salat İle İlgili Ayetler:

… Kuşkusuz ki salat, belirlenmiş vakitlerde müminlere yazıldı (farz kılındı).” (Nisa, 4/103)

Fecir ve Yatsı Salatı: “… fecr (sabah) salatından önce ve gün ortasında (öğle uykusu için) elbiselerinizi çıkardığınızda ve işa (yatsı) salatından sonra (odanıza girecekleri zaman) sizden izin istesinler.(Nur, 24/58)

Bu ayette açıkça salâtü'l-fecr (sabah Salatı) ve salâtü'l-‘işâ' (yatsı Salatı) açıkça belirtilmektedir.

Fecir, Öğle, Akşam ve Yatsı Salatı: “Öyleyse, akşamladığınızda da sabahladığınızda da Allah’ı tesbih edin (Salat kılın). Yatsı vaktinde de öğleye vardığınızda da (Allah’ı tesbih edin). Göklerde ve yerde hamd (övgü ve şükür) O’nadır. ” (Rum, 30:17,18)

İkindi Salatı: Salavatı (Salatları) ve salatı vustayı (ortanca namazı; ikindi salatını) muhafaza edin…” (2/238)

Sabah ve ikindi Salatı: O halde onların söylediklerine sabret ve güneşin doğumundan önce (sabah vakti) de batışından önce (ikindi vakti) de Rabbini hamd ile tesbih et (yücelt).(Kâf 50:39,40)

5 vakit salat: “Zevalden (güneşin batıya yönelmesinden) ğasaka (gecenin kararmasına) kadar salatı ve fecrin kur’anını (fecrin çağrısını, bildirisini) ikame et. Çünkü fecrin kur’anı tanık olunandır.” (İsra, 17:78)

O halde onların söylediklerine sabret (dayan, diren) ve güneşin doğuşundan önce (fecir vakti) de batışından önce (ikindi vakti) de Rabbini hamd (övgü ve şükür) ile tesbih et (yücelt). Gecenin bölümlerinde (akşam, yatsı) ve gündüzün uçlarında (fecir, öğle, ikindi, akşam) da tesbih et (yücelt) ki hoşnutluğa erişesin.” (Taha, 20/130)

Gündüzün iki bölümünde de gecenin yakın bölümlerinde de salatı (yaklaşma duasını) ikame et (yerine getir).” (Hud 11/114)

Cuma Salatı: Ey iman edenler! Cuma günü salat (yaklaşma duası) için çağrıldığınızda, Allah’ı zikre koşun ve satımı (satış işini) bırakın. Bilirseniz bu sizin için hayırlı olandır. Salat (yaklaşma duası) bitince de yeryüzüne dağılını ve Allah’ın lütfundan arayın. Allah’ı çok zikredin (anın, hatırlayın) ki felaha (kurtuluşa) eresiniz. (62/9,10) 

* Farz Olan Salatların Vakitleri:

1. Fecir Salatı: Fecir salatı vakti, imsak vaktinde başlar ve güneşin doğuşuyla sona erer. Bu da mevsimine göre yaklaşık olarak 40-60 dakika sürer. Fecrin başlaması da şu ayetten anlaşılabilir.

            “Fecrin (tan yerinin) beyaz ipliği, siyah iplikten ayırt edilinceye kadar da yiyin ve için. Sonra da geceye kadar siyamı (orucu) tamamlayın (Bakara, 2:187)

2. Öğle Salatı: Öğle ezanından ikindi ezanına kadar kılınabilir.

3. İkindi Salatı: İkindi ezanından güneşin batışına kadar kılınabilir.

4. Akşam Salatı: Güneşin batışı ile başlar ve gecenin kararmasıyla sona erer. Bu da mevsimine göre yaklaşık olarak 40-60 dakika sürer.

5. Yatsı Salatı: Mevsimine göre güneş battıktan yaklaşık olarak 40-60 dakika sonra gecenin kararmasıyla başlar ve fecre kadar sürer.

Cuma Salatı ise: Cuma günü, öğle salatı vaktinde kılınır. 

Günümüzde, özellikle de sabah, akşam ve yatsı salatlarının tam vakti ve süreleri hususunda ülkeler arasında farklılıklar görülmektedir.

Özellikle sabah salatının vaktinden önce ezan okunduğu, bu nedenle de sabah salatını erken kılanların salatının olmadığı; yatsı ezanının da geç okunduğu ve bu nedenle de akşam salatını geç vakte bırakanların farz salatı kaçırmış oldukları hususu ile ilgili İslami hassasiyeti olan çevrelere ait görüşler bir çok yerde dile getirilmektedir.

Benzer bir durum, Ramazan ayının başlangıcı ve bitiminin belirlenmesi hususunda çok bariz olarak görmekteyiz.

Bu nedenle; Bilgilerine ve bu konudaki hassasiyetlerine inandığımız araştırmacıların, günümüz teknolojik imkanlardan da faydalanarak tespit ettikleri salat vakitlerine uymanın daha doğru olduğu kanaatindeyiz.

            İllere göre gerçek vakitleri www.suleymaniyetakvimi.com sitesinden öğrenebilir veya mobil uygulamasını edinebilirsiniz.   

V. EZAN

Kuran’da, salata çağrı (ezan) hakkında şu ayetler yer almaktadır:

Salat’a çağırıldığınızda da onu alay ve oyun edinirler. Bu, aklını kullanmayan bir toplum olmalarındandır.” (Maide, 5/58)

“Ey iman edenler! Cuma günü salat için çağrıldığınızda, Allah’ı zikre koşun...” (Cuma, 62.9)

Ezanın Okunuş Şekli:

Allah-u Ekber (Allah En Büyüktür)

Allah-u Ekber (Allah En Büyüktür)

Allah-u Ekber (Allah En Büyüktür)

Allah-u Ekber (Allah En Büyüktür)

La ilahe illallah (Allah’tan başka ilah -yüce olan- yoktur)

La ilahe illallah (Allah’tan başka ilah -yüce olan- yoktur) 

Açıklama: Bilinen ezandaki diğer eklemeler, Nebimiz Muhammed’in vefatından sonra eklenen şeylerdir. 

VI. NAFİLE SALATLAR

* Teheccüt salatı:     

Müminlerin geceleri ibadet ile değerlendirmesiyle ilgili ayetler: 3/17, 113; 20/130; 25/64; 32/16; 39/9; 51/16-18; 52/49; 73/2-4, 20; 76/26.

* Cenaze salatı:

Onlardan (kafirlerden ve açıkça münafık edenlerden) ölen birine salat (dua, cenaze duası) etme, mezarının başında da durma. Onlar, Allah’ı ve Resulünü inkâr ettiler ve kâfir olarak can verdiler. (Tevbe, 9/84)           

VII. SALATIN KILINIŞ ŞEKLİ

“Mescitler Allah’ındır. O halde Allah'tan başkasına çağrıda bulunmayın.” (72/18)

“Allah'ın mescitlerinde, O'nun adının anılmasını engelleyen ve onların harap olmasına çalışan kimseden daha zalim kim olabilir?” (2/214)

Bu ayetten de anlaşılacağı üzere secde edilen, yani salata durulan her yerde (seccade, mescit, cami vb) ve dolayısıyla da salatta Allah’tan başkasını anmamak gerekiyor.

“Ben Allah'ım. Benden başka ilah yoktur. Öyleyse yalnızca Bana kulluk et ve zikretmek için salat kıl.” (20/14)

Bu ayetten de salatta yalnızca Allah’ı anmamız gerektiği anlaşılmaktadır. 

İncil’de de salat (iletişim duasında) ile ilgili olarak şöyle buyurulmaktadır: “Dua (salat) ettiğiniz zaman münafıklar gibi yapmayın. Çünkü onlar insanlara görünebilmek için havralarda ve anayolların başlarında dikilerek dua etmeyi severler. Emin olun, onlar karşılıklarını tam olarak aldılar. Fakat dua ettiğiniz zaman kendi odanıza çekilin ve kapıyı örtün. Gayb olan Baba’nıza (gizli, duyu organların algılayamadığı Allah’a) dua edin. Gaybı bilen Babanız size ecrinizi (karşılığınızı, mükafatını) verecektir.  Dua ettiğinizde de müşrikler gibi boş (anlamsız) sözleri tekrar edip durmayın. Onlar, çok konuşarak duyulacaklarını sanırlar. Bu nedenle onlar gibi olmayın. Çünkü Babanız, neye ihtiyacınız olduğunu daha siz O'ndan dilemeden bilir.” (Matta, 6:5-8)

Salatın Rükûnları

1. Rekât

2. Rekât

3. Rekât

4. Rekât

Niyet

Kıyam

Kıyam

Kıyam

Kıyam

Rükû

Rükû

Rükû

Rükû

Dik doğrulur

Dik doğrulur

Dik doğrulur

Dik doğrulur

Secde

Secde

Secde

Secde

Ara oturuş

Ara oturuş

Ara oturuş

Ara oturuş

Secde

Secde

Secde

Secde

Son oturuş

Son oturuş

* Salatın Rükûnlarında Yapılması Gerekenler

Niyet:

Sabah Salatı için: “Neveytu selât el-fecr” veya “Fecir salatına niyet ettim” veya “Niyet ettim fecir salatını eda etmeye” vb.

Öğle Salatı için: “Neveytu selât ez-zuhr” veya “Niyet ettim öğle salatını eda etmeye” vb.

İkindi Salatı için: “Neveytu selât el-asr” veya “Niyet ettim ikindi salatını eda etmeye” vb.

Akşam Salatı için: “Neveytu selât el-mağrib” veya “Niyet ettim akşam salatını eda etmeye” vb.

Yatsı Salatı için: “Neveytu selât el-ışâ” veya “Niyet ettim yatsı salatını eda etmeye” vb

            Niyet getirildikten sonra “Allâh-u Ekber” denerek 1. Rekâta başlanır. Salat eden kişinin göbek hizasında; sağ elini, sol eli ve bileği üzerine koyabilir veya elleri yanlara salabilir.

Kıyam: Ayakta Fatiha Suresini okumak zorunludur. En güzel hamd (övgü ve şükür) ve dua şekli de Fatiha suresidir.

“Güneşin doğuşundan önce de batışından önce de Rabbini hamd (övgü ve şükür) ile tesbih et (yücelt, salat kıl)!” (20/130)

“… Rabbini hamd ile tesbih et.” (Kaf, 50/39)

“Rabbini hamd ile tesbih et ve O’ndan bağışlanma dile.” (Nasr, 110/3)

“Öyleyse, akşamladığınızda da sabahladığınızda da Allah’ı tesbih edin (Salat kılın). Yatsı vaktinde de öğleye vardığınızda da (Allah’ı tesbih edin). Göklerde ve yerde hamd (övgü ve şükür) O’nadır. ” (Rum, 30:17,18)

Rükû: Rükuda, “Sübhane Rabbiyel-azim” (Azim olan Rabbim, her türlü kusurdan münezzehtir.) okunur.

Rükûdan doğrulurken “Semiallâhu limen hamideh” (Allah, hamd edeni işitti.) denir.

Secde: Secdede, “Sübhane Rabbiyel-ala” (En yüce olan Rabbim, her kusurdan münezzehtir) tesbihatı okunur.

Oturuş: Birinci ve ikinci oturuşta da sadece “Eşhedü en la ilahe illallah, vahdehu lâşerîke leh” (Şehadet ederim ki Allah’tan başka ilah yoktur. O tektir, O'nun ortağı yoktur) ifadesi söylenir.

Selam verme: Yüz; önce sağa, sonra da sola çevirerek, “Es-selâmu aleykum ve rahmetullâh” (Esenlik, güvenlik ve Allah’ın ikramı size olsun.) denir ve salat bitirilir. 

Salatta sesinizi duyacak kadar sesli okumak gerekir:

Zira Allah şöyle buyurmaktadır: “De ki: "İster Allah diye çağırın ister Rahman diye çağırın. Hangisiyle çağırırsanız çağırın en iyi isimler O'nundur. Salatında (salatında) sesini ne fazla yükselt ne de fazla kıs. Bu ikisi arasında bir yol tut.” (17/110)

Salattaki kıyafet nasıl olmalıdır:

“Ey ademoğulları! Cesetlerinizi (bedeninizi) örtecek ve sizi süsleyecek elbise indirdik. Takva elbisesi ise daha hayırlıdır.” (Araf, 7/26)

“Ey Âdemoğulları! Her secde edilen yerde ziynetlerinizi alın.” (Araf, 7/31).

“İbrahim'e ve İsmail'e ‘Tavaf edenler ve ibadete kapananlar ve rükû edenler ve secde edenler için Evimi temiz tutun!’ diye emretmiştik.” (Bakara, 2/125)

“ve hani İbrahim'e Evin (Kâbe'nin) yerini göstermiş (şöyle demiştik): "Bana hiçbir şeyi ortak koşma; tavaf edenler, ayakta ibadet edenler, rükû ve secde edenler için evimi temiz tut ve insanlar arasında haccı ilan et ki gerek yaya olarak, gerekse uzak yoldan gelen binekler üzerinde sana gelsinler!” (Hac, 22/26,27)

“Ey örtüye bürünmüş olan! Kalk ve uyar ve Rabbini tekbir et (yücelt) ve elbiseni temiz tut!” (Müddessir, 74/1-4)

Bu buyruklar, ibadetlerde temiz ve güzel giyimli olmanın ve ibadet edilen yerin temiz tutulmasının şart olduğunu göstermektedir. 

Salatın Arapça dışında bir dilde kılınması:

Salatta Fatiha’yı okumak gerekir. Ancak; Arapça telaffuza güç yetiremeyen, dili dönmeyen veya ezberleyemeyen kimseler, öğreninceye kadar salatta Fatiha’yı kendi dillerinden okuyabilirler. Kıraatin kural olarak ezberden yapılması gerekiyor olsa da ezberleyinceye kadar salatta kağıda bakarak okunabilirler.  

Salattan sonra zikir

 “Salatı bitirdiğiniz zaman ayakta ve otururken ve yanınız üzere yatarken Allah’ı zikredin (anın).” (Nisa, 4:103)

“Ve nefsinde tazarru ile, çekinerek ve yüksek olmayan bir sesle sabahleyin içtenlikle Rabbini zikret (an), gafillerden de olma!” (Araf, 7:205) 

Günün çoğunda zihninizi kim veya ne meşgul ediyorsa sizin tanrınız odur.