Salatın ikame edilebilmesi (yerine
getirilebilmesi) için öncelikle su ile yıkanmak, su olmadığı durumda
teyemmüm yapmak (toprakla temizlenmek) gerekmektedir.
Salat (yaklaşma duası) için nasıl yıkanılacağı Kur’an’da belirtilmektedir.
Kur’an’da bu ibadet “yıkanma” şeklinde tarif
edilmektedir; Kur’an’da “Vudu” veya “abdest” ifadeleri
geçmemektedir.
Yıkanmak ve Teyemmüm
“Ey iman edenler!
Salata (yaklaşma duasına) kalktığınız zaman, yüzlerinizi ve dirseklerinize
kadar ellerinizi yıkayın; başınızı ve aşık kemiklerinize kadar ayaklarınızı da
mesh edin. Cenabetli iseniz de taharetlenin (temizlenin/yıkanın)...” (Maide, 5:6)
“Ey iman edenler! Sarhoşı iken, ne
söylediğinizi bilinceye kadar salata (yaklaşma duasına) yaklaşmayın! Cenabetliıı iken de yıkanıncaya kadar
(salata yaklaşmayın).” (Nisa, 4:43)
Bu ayetlerden de açıkça anlaşıldığı gibi
salat için de cenabet durumunda da yıkanmak gerektiği anlaşılmaktadır.
I- CENABETİ KALDIRMAK İÇİN YIKANMAK
Sözlükte “uzaklaşmak” manasına gelen cenabet kelimesi, fıkıh terimi olarak cinsel ilişkide bulunan veya başka
sebeplerle (ihtilam vb) cinsel zevk duyarak menisi akan kimsenin durumunu ifade eder.
* Cenabeti kaldırmak için yıkanmanın dayanağı:
“Cünüpseniz
de taharetlenin (temizlenin/yıkanın)...” (Maide,
5:6)
“Ey iman edenler! Sarhoş iken, ne söylediğinizi
bilinceye kadar salata (yaklaşma duasına) yaklaşmayın! Cenabetli iken de yıkanıncaya kadar (salata
yaklaşmayın).” (Nisa, 4:43)
* Yıkanmayı gerekli kılan haller
Yıkanmayı gerekli kılan durum sadece cenabetli
olmaktır. Hayız ve nifas kanı kendisinde görülen kadının bu durumunun bitiminde
yıkanması uygun olur.
* Yıkanırken Bilinmesi Gereken Hususlar
1- Niyet. "Yıkanmaya niyet ettim.", “Allah
rızası için yıkanmaya niyet ettim.” gibi.
2- Vücudu üzerinde necaset varsa onu gidermek. (Maide, 5:6)
3- Vücudun tümünü yıkamaktır. (Maide, 5:6)
* Cenabetli iken yapılmaması gerekenler
1. Salat
(yaklaşma duası) edilmemeli.
“Ey iman edenler! Sarhoş iken, ne söylediğinizi
bilinceye kadar salata (yaklaşma duasına) yaklaşmayın! Cenabetli iken de yıkanıncaya kadar (salata yaklaşmayın).” (4/43)
2. Kâbe tavaf edilmemeli: “Sonra
kirlerini gidersinler (temizlensinler). Adaklarını yerine getirsinler ve
Beyt-i Atik'i (Kabe’yi) tavaf etsinler.” (Hac, 22:29)
II- SALAT (Yaklaşma Duası) İÇİN YIKANMAK
Salat için
yıkanmanın dayanağı şu ayettir: “Ey iman edenler! Salata (yaklaşma
duasına) kalktığınız zaman, yüzlerinizi ve dirseklerinize kadar
ellerinizi yıkayın; başınızı ve aşık kemiklerinize kadar ayaklarınızı da mesh
edin (el ile silin/yıkayın)...” (5/6)
Mekke döneminde de Müslümanların salatta
olduğu gibi yıkanma hususunda da ehli kitap olan Yahudileri taklit ettiği
belirtilmektedir. Ancak bu ayetin Medine döneminde nazil olan Kur’an’daki bu
emre göre yıkanmaya başlanmıştır.
Ayet bunu müstakil bir hükümle teyit
etmiş, ayrıca bu yıkanmanın her iş için değil salat için farz kılındığını
açıklamıştır.
* Salat için yıkanırken bilinmesi gereken hususlar:
Salat
için yıkanırken yapılması gereken farzlar Kur'an'da şöyle
belirtilmektedir: “Ey iman edenler! Salata (yaklaşma duasına) kalktığınız zaman, yüzlerinizi
ve dirseklerinize kadar ellerinizi yıkayın; başınızı ve aşık kemiklerinize
kadar ayaklarınızı da mesh edin…” (Maide, 5/6)
1-
Niyet: İbadetler,
ancak niyet ile sıradan işlerden ayrılır. Çünkü salat için yıkanmak da bir
ibadettir.
Niyetin Tarifi: 'Bismillahirrahmanirrahim, neveytu
el vudu’ veya 'Bismillahirrah-manirrahim,
yıkanmaya niyet ediyorum' veya ''Niyet ettim yıkanmaya.”
2- Yüzü yıkamak (Maide, 5/6),
3-
Dirseklere
kadar elleri kolları yıkamak (Maide, 5/6),
4- Başı mesh etmek (ıslak el ile sıvazlamak) (Maide, 5/6),
5- Aşık kemiklerine
kadar ayakları mesh etmek (Maide, 5/6),
Mesh
etmek, “bir şey üzerinde eli gezdirmek, elle silmek ve sıvazlamak” demektir.
6- Sıraya riayet etmek:
Bu sıraya göre yıkamanın farz
olduğu Maide suresinin 5/6’ncı ayetinden anlaşılmaktadır.
Açıklama:
- Uzuvları
yıkarken “Subhanallah” (Allah, bütün noksan sıfatlardan münezzehtir),
“elhamdülillah” (Allah’a hamd olsun) veya “Allah-u Ekber” (Allah
en büyüktür.) şeklinde Allah zikredilir.
- Uzuvları yıkama sayısı yoktur.
- Yıkandıktan sonra vücut havlu ile kurulanabilir.
* Salat için
tekrar yıkanılması gereken durumlar:
1- Ön ve arkadan çıkan şeyler (idrar, dışkı ve yellenme), yeniden
yıkanmayı gerektirir. Bunun
dayanağı “Biriniz tuvaletten gelmişse...” (Nisa. 4:43) ayetidir.
2- Uyumak.
Teyemmüm, “kastetmek” demektir. Fıkhi anlamı ise temiz bir toprağı yüzü ve kollara sürerek onları temizlemektir.
* Teyemmümün Dayanağı
“… Hastaysanız ya da yolculuktaysanız veya sizden
biriniz tuvaletten gelmişse ya da kadınlara (cinsel
olarak) dokunup da su bulamamışsanız, o zaman tayyib (temiz,
sağlıklı) bir toprakla teyemmüm edin (yönelin, dokunun), yüzünüzü ve
ellerinizi mesh edin (o toprakla sıvazlayın). Allah, size güçlük (çıkarmak) istemez fakat sizi tertemiz kılmak ve size (verdiği) nimetini
tamamlamak ister ki şükredesiniz.” (Maide, 5/6)
“Ey iman edenler! Sarhoş iken, ne söylediğinizi bilinceye kadar salata (yaklaşma duasına) yaklaşmayın! Cenabetli iken de yıkanıncaya kadar (salata yaklaşmayın). Eğer hastaysanız ya da yolculuktaysanız veya sizden biriniz tuvaletten gelmişse ya da kadınlara (cinsel olarak) dokunmuş ama su bulamamışsanız, o zaman tayyib (temiz, sağlıklı) bir toprakla teyemmüm edin; yüzünüzü ve ellerinizi mesh edin (o toprakla sıvazlayın)…” (Nisa, 4/43)
* Ne Zaman Teyemmüm Yapılabilir
Salatı ikame etmek (yaklaşma duasını yerine getirmek) gayesiyle yıkanmak için yeterli su bulunamaması durumunda teyemmüm edilir.
* Teyemmüm almadan önce yapılması
gerekenler
1- Salatın
vaktinin girdiğini bilmek,
2- Yıkanmak
için su bulamamak,
3- İçinde
un, kireç gibi şeylerin bulunmadığı temiz bir toprak bulmak,
4- Teyemmümden
önce vücuttaki necasetleri gidermek.
* Teyemmüm Alırken Bilinmesi Gereken
Hususlar
1- Niyet Etmek: Kişi 'Teyemmüm etmeye niyet
ediyorum' veya ‘Niyet ettim Allah rızası için teyemmüm almaya’ gibi.
2- Yüzü mesh
etmek.
3- Kolları
da dirseklerle beraber mesh etmek: Önce eli temiz bir toprağa vurup onunla yüzü mesh
etmeli, sonra elleri ikinci kez toprağa vurup sol el ile sağ kolu, sağ el ile
sol kolu dirseklerle beraber mesh etmelidir.
3- Belirtilen sıraya uyarak teyemmüm yapmak.
Gusül
Yerine Teyemmüm Edilebilecek Durumlar
Teyemmümün sebepleri oluştuktan
sonra su ile yıkanmak yerine teyemmüm edilmelidir.
“Eğer cünüp iseniz iyice (yıkanıp) temizlenin. Hastaysanız veya yolculuktaysanız veya sizden biriniz tuvaletten gelmişse ya da kadınlara (cinsel olarak) dokunup da (bu durumlarda) su bulamamışsanız, o zaman temiz bir toprak arayın ve yüzlerinizi de ellerinizi de ondan (onunla) mesh edin!” (5/6)
IV. SALAT ve VAKİTLERİ
* Salatın Farz Olduğunun Dayanağı:
“(İbrahim dedi ki:) ‘Rabbimiz! Ailemden bir
kısmını salatı (duayı, yaklaşma duasını, ibadeti, desteği) diri tutsunlar diye, Senin Muharrem (kutsal,
saygın) Evinin yanında, sahibi olmayan
çorak bir vadiye yerleştirdim. Rabbimiz!
İnsanların bir kısmının fuadını (gönlünü) onlara yönelt, onları da ürünlerle rızıklandır ki
şükretsinler… Rabbim! Beni ve soyumu salatı (dini,
ibadeti, yaklaşma duasını, desteği) ikame edenlerden kıl. Rabbimiz! Duamı da kabul eyle.” (İbrahim,
14/37,40)
“Kitap'ta
İsmail'i de an. O, sözüne sadık bir resul ve bir nebiydi. Ayrıca o, ailesine (halkına) salâtı ve zekâtı emrederdi.” (Meryem, 19/54,55)
“Biz de Musa’ya ve kardeşine “Kavminiz için şehirde evler
hazırlayın, evlerinizi kıble (toplanma yerleri, mescit) yapın,
salatı ikame edin, müminleri de müjdeleyin!” diye bildirdik.” (Yunus, 10/87)
“(İsa) Dedi ki: “Ben, Abdullah’ım
(Allah’ın kuluyum). Bana Kitabı verdi ve beni nebi kıldı. Ve nerede olursam olayım beni mübarek (kutsal,
kutsanmış, mukaddes, bereketli) kıldı. Yaşadığım müddetçe de bana salatı ve zekâtı
vasiyet etti.” (Meryem, 19:30,31)
“Oysa onlar, Allah’a kulluk etmeleri, hanifler (Şirk koşmadan Allah’a yönelenler)
olarak dini O’na has kılmaları, salatı ikame etmeleri (yerine getirmeleri) ve
zekâtı vermelerinden başka bir şeyle emrolunmadılar. Doğru din işte budur.” (Beyyine, 98/4)
Bu ayetlerde de görüldüğü gibi, Muhammed Nebi döneminde “salat”
(es-salat) denildiğinde neyin kastedildiği biliniyordu. Çünkü salat, sadece biz
Müslümanlara farz kılınan bir ibadet değildir.
Kur’an’dan ilk olarak İbrahim’e, oğlu İsmail’e ve sonraki diğer nebilere
de farz kılındığını anlıyoruz.
Yahudi ve Hıristiyanlara da salatın farz kılınmış olduğunu yine Kuran’dan, öğreniyoruz. Günümüzdeki bazı Yahudi ve Hıristiyan gruplarda da hala vakitli kılınan salatların izlerini görmekteyiz. Bu salatlarda Allah’ın anılması, kıyam, rüku ve secde uygulamaları da devam etmektedir ancak vakit ve şekillerde farklılıklar vardır.
* Salatların rekat sayısı:
* 5 vakit salatın farz olan rekat sayısı yan yana yazıldığında 19’a
bölünebilen bir sayı ele edilmektedir:
24434 sayısı 19’un tam 1286 katıdır.
* 5 vakit salatın farz olan rekat sayısı ile Cuma salatının rekatı toplandığında
yine 19’a bölünebilen bir sayı ele edilmektedir:
Fecr
(sabah) → 2 rekat
Öğle → 4 rekat
İkindi → 4 rekat
Akşam → 3 rekat
Yatsı → 4 rekat
Cuma → 2 rekat
Toplam: 19 rekat
* Farz Olan Günlük Salat İle İlgili Ayetler:
“… Kuşkusuz ki salat, belirlenmiş vakitlerde
müminlere yazıldı (farz kılındı).” (Nisa, 4/103)
Fecir ve Yatsı Salatı: “… fecr (sabah) salatından önce ve gün ortasında (öğle
uykusu için) elbiselerinizi çıkardığınızda ve işa (yatsı) salatından sonra (odanıza
girecekleri zaman) sizden izin istesinler.” (Nur, 24/58)
Bu ayette açıkça salâtü'l-fecr (sabah Salatı) ve salâtü'l-‘işâ' (yatsı Salatı)
açıkça belirtilmektedir.
Fecir, Öğle, Akşam ve Yatsı Salatı: “Öyleyse, akşamladığınızda da sabahladığınızda da Allah’ı tesbih edin (Salat
kılın). Yatsı vaktinde de öğleye vardığınızda da (Allah’ı tesbih edin). Göklerde
ve yerde hamd (övgü ve şükür) O’nadır. ” (Rum, 30:17,18)
İkindi Salatı: “Salavatı (Salatları) ve salatı vustayı
(ortanca namazı; ikindi salatını) muhafaza edin…” (2/238)
Sabah ve ikindi Salatı: “O halde onların
söylediklerine sabret ve güneşin doğumundan önce (sabah vakti) de batışından
önce (ikindi vakti) de Rabbini hamd ile tesbih et (yücelt).” (Kâf 50:39,40)
5 vakit salat: “Zevalden (güneşin batıya yönelmesinden) ğasaka (gecenin kararmasına)
kadar salatı ve fecrin kur’anını (fecrin çağrısını, bildirisini) ikame et.
Çünkü fecrin kur’anı tanık olunandır.” (İsra, 17:78)
“O halde onların söylediklerine sabret (dayan,
diren) ve güneşin doğuşundan önce (fecir vakti) de batışından önce (ikindi
vakti) de Rabbini hamd (övgü ve şükür) ile tesbih et (yücelt). Gecenin bölümlerinde
(akşam, yatsı) ve gündüzün uçlarında (fecir, öğle, ikindi, akşam) da tesbih et (yücelt)
ki hoşnutluğa erişesin.” (Taha, 20/130)
Cuma Salatı: “Ey iman edenler! Cuma günü salat (yaklaşma duası) için çağrıldığınızda, Allah’ı zikre koşun ve satımı (satış işini) bırakın. Bilirseniz bu sizin için hayırlı olandır. Salat (yaklaşma duası) bitince de yeryüzüne dağılını ve Allah’ın lütfundan arayın. Allah’ı çok zikredin (anın, hatırlayın) ki felaha (kurtuluşa) eresiniz.” (62/9,10)
* Farz Olan Salatların Vakitleri:
1. Fecir Salatı: Fecir salatı
vakti, imsak vaktinde başlar ve güneşin doğuşuyla sona erer. Bu da mevsimine
göre yaklaşık olarak 40-60 dakika sürer. Fecrin başlaması da şu ayetten
anlaşılabilir.
“Fecrin (tan yerinin) beyaz ipliği, siyah iplikten ayırt
edilinceye kadar da yiyin ve için. Sonra da geceye kadar siyamı (orucu) tamamlayın”
(Bakara, 2:187)
2. Öğle Salatı: Öğle ezanından
ikindi ezanına kadar kılınabilir.
3. İkindi Salatı: İkindi
ezanından güneşin batışına kadar kılınabilir.
4. Akşam Salatı: Güneşin batışı
ile başlar ve gecenin kararmasıyla sona erer. Bu da mevsimine göre yaklaşık
olarak 40-60 dakika sürer.
5. Yatsı Salatı: Mevsimine göre
güneş battıktan yaklaşık olarak 40-60 dakika sonra gecenin kararmasıyla başlar
ve fecre kadar sürer.
Cuma Salatı ise: Cuma günü, öğle salatı vaktinde kılınır.
Günümüzde, özellikle de sabah, akşam ve yatsı salatlarının tam vakti ve
süreleri hususunda ülkeler arasında farklılıklar görülmektedir.
Özellikle sabah salatının vaktinden önce ezan okunduğu, bu nedenle de
sabah salatını erken kılanların salatının olmadığı; yatsı ezanının da geç
okunduğu ve bu nedenle de akşam salatını geç vakte bırakanların farz salatı
kaçırmış oldukları hususu ile ilgili İslami hassasiyeti olan çevrelere ait
görüşler bir çok yerde dile getirilmektedir.
Benzer bir durum, Ramazan ayının başlangıcı ve bitiminin belirlenmesi
hususunda çok bariz olarak görmekteyiz.
Bu nedenle; Bilgilerine
ve bu konudaki hassasiyetlerine inandığımız araştırmacıların, günümüz
teknolojik imkanlardan da faydalanarak tespit ettikleri salat vakitlerine
uymanın daha doğru olduğu kanaatindeyiz.
İllere göre gerçek vakitleri www.suleymaniyetakvimi.com sitesinden öğrenebilir veya mobil uygulamasını edinebilirsiniz.
V. EZAN
Kuran’da, salata çağrı (ezan) hakkında şu ayetler yer almaktadır:
“Salat’a çağırıldığınızda
da onu alay ve oyun edinirler. Bu, aklını kullanmayan bir toplum
olmalarındandır.” (Maide, 5/58)
“Ey iman edenler! Cuma günü salat için çağrıldığınızda, Allah’ı zikre
koşun...” (Cuma, 62.9)
Ezanın Okunuş Şekli:
Allah-u Ekber
(Allah En Büyüktür)
Allah-u Ekber (Allah
En Büyüktür)
Allah-u Ekber (Allah
En Büyüktür)
Allah-u Ekber (Allah
En Büyüktür)
La ilahe illallah (Allah’tan başka ilah -yüce olan- yoktur)
La ilahe illallah (Allah’tan başka ilah -yüce olan- yoktur)
Açıklama: Bilinen ezandaki diğer eklemeler, Nebimiz Muhammed’in vefatından sonra eklenen şeylerdir.
VI. NAFİLE SALATLAR
* Teheccüt salatı:
Müminlerin geceleri ibadet ile değerlendirmesiyle ilgili ayetler: 3/17, 113; 20/130; 25/64; 32/16; 39/9; 51/16-18; 52/49; 73/2-4, 20;
76/26.
* Cenaze salatı:
“Onlardan (kafirlerden ve açıkça münafık edenlerden) ölen birine salat (dua, cenaze duası) etme, mezarının başında da durma. Onlar, Allah’ı ve Resulünü inkâr ettiler ve kâfir olarak can verdiler. (Tevbe, 9/84)
VII. SALATIN KILINIŞ ŞEKLİ
“Mescitler Allah’ındır. O halde Allah'tan
başkasına çağrıda bulunmayın.” (72/18)
“Allah'ın mescitlerinde, O'nun adının
anılmasını engelleyen ve onların harap olmasına çalışan kimseden daha zalim kim
olabilir?” (2/214)
Bu ayetten de anlaşılacağı üzere secde
edilen, yani salata durulan her yerde (seccade, mescit, cami vb) ve dolayısıyla
da salatta Allah’tan başkasını anmamak gerekiyor.
“Ben Allah'ım. Benden başka ilah yoktur.
Öyleyse yalnızca Bana kulluk et ve zikretmek için salat kıl.” (20/14)
Bu ayetten de salatta yalnızca Allah’ı anmamız gerektiği anlaşılmaktadır.
İncil’de de salat (iletişim duasında) ile ilgili
olarak şöyle buyurulmaktadır: “Dua (salat) ettiğiniz zaman münafıklar
gibi yapmayın. Çünkü onlar insanlara görünebilmek için havralarda ve
anayolların başlarında dikilerek dua etmeyi severler. Emin olun, onlar
karşılıklarını tam olarak aldılar. Fakat dua ettiğiniz zaman kendi odanıza
çekilin ve kapıyı örtün. Gayb olan Baba’nıza (gizli, duyu organların
algılayamadığı Allah’a) dua edin. Gaybı bilen Babanız size ecrinizi (karşılığınızı,
mükafatını) verecektir. Dua ettiğinizde
de müşrikler gibi boş (anlamsız) sözleri tekrar edip durmayın. Onlar,
çok konuşarak duyulacaklarını sanırlar. Bu nedenle onlar gibi olmayın. Çünkü
Babanız, neye ihtiyacınız olduğunu daha siz O'ndan dilemeden bilir.” (Matta,
6:5-8)
Salatın Rükûnları
1. Rekât |
2. Rekât |
3. Rekât |
4. Rekât |
Niyet |
|||
Kıyam |
Kıyam |
Kıyam |
Kıyam |
Rükû |
Rükû |
Rükû |
Rükû |
Dik doğrulur |
Dik doğrulur |
Dik doğrulur |
Dik doğrulur |
Secde |
Secde |
Secde |
Secde |
Ara oturuş |
Ara oturuş |
Ara oturuş |
Ara oturuş |
Secde |
Secde |
Secde |
Secde |
Son oturuş |
Son oturuş |
* Salatın Rükûnlarında
Yapılması Gerekenler
Niyet:
Sabah Salatı için:
“Neveytu selât el-fecr” veya “Fecir salatına niyet ettim”
veya “Niyet ettim fecir salatını eda etmeye” vb.
Öğle Salatı için: “Neveytu
selât ez-zuhr” veya “Niyet ettim öğle salatını eda etmeye” vb.
İkindi Salatı için: “Neveytu
selât el-asr” veya “Niyet ettim ikindi salatını eda etmeye” vb.
Akşam Salatı için: “Neveytu
selât el-mağrib” veya “Niyet
ettim akşam salatını eda etmeye” vb.
Yatsı Salatı için: “Neveytu
selât el-ışâ” veya “Niyet ettim yatsı salatını eda etmeye” vb
Niyet
getirildikten sonra “Allâh-u Ekber” denerek 1. Rekâta başlanır. Salat
eden kişinin göbek hizasında; sağ elini, sol eli ve bileği üzerine koyabilir
veya elleri yanlara salabilir.
Kıyam: Ayakta Fatiha
Suresini okumak zorunludur. En güzel hamd (övgü ve şükür) ve dua şekli de
Fatiha suresidir.
“Güneşin doğuşundan önce de batışından önce de Rabbini
hamd (övgü ve şükür) ile tesbih et (yücelt,
salat kıl)!” (20/130)
“… Rabbini hamd ile
tesbih et.” (Kaf, 50/39)
“Rabbini hamd ile
tesbih et ve O’ndan bağışlanma dile.” (Nasr, 110/3)
“Öyleyse, akşamladığınızda da sabahladığınızda da Allah’ı tesbih edin (Salat
kılın). Yatsı vaktinde de öğleye vardığınızda da (Allah’ı tesbih edin). Göklerde
ve yerde hamd (övgü ve şükür) O’nadır. ” (Rum, 30:17,18)
Rükû: Rükuda, “Sübhane
Rabbiyel-azim” (Azim olan Rabbim, her türlü kusurdan münezzehtir.) okunur.
Rükûdan doğrulurken “Semiallâhu
limen hamideh” (Allah, hamd edeni işitti.) denir.
Secde: Secdede, “Sübhane
Rabbiyel-ala” (En yüce olan Rabbim, her kusurdan münezzehtir) tesbihatı okunur.
Oturuş: Birinci ve ikinci
oturuşta da sadece “Eşhedü en la ilahe illallah, vahdehu lâşerîke leh” (Şehadet
ederim ki Allah’tan başka ilah yoktur. O tektir, O'nun ortağı yoktur) ifadesi söylenir.
Selam verme: Yüz; önce sağa,
sonra da sola çevirerek, “Es-selâmu aleykum ve rahmetullâh”
(Esenlik, güvenlik ve Allah’ın ikramı size olsun.) denir ve salat
bitirilir.
Salatta sesinizi duyacak kadar sesli okumak gerekir:
Zira Allah şöyle buyurmaktadır: “De
ki: "İster Allah diye çağırın ister Rahman diye çağırın. Hangisiyle
çağırırsanız çağırın en iyi isimler O'nundur. Salatında (salatında)
sesini ne fazla yükselt ne de fazla kıs. Bu ikisi arasında bir yol tut.” (17/110)
Salattaki kıyafet nasıl olmalıdır:
“Ey ademoğulları!
Cesetlerinizi (bedeninizi) örtecek ve sizi süsleyecek elbise indirdik. Takva elbisesi
ise daha hayırlıdır.” (Araf, 7/26)
“Ey Âdemoğulları! Her
secde edilen yerde ziynetlerinizi alın.” (Araf, 7/31).
“İbrahim'e
ve İsmail'e ‘Tavaf edenler ve ibadete kapananlar ve rükû edenler ve secde
edenler için Evimi temiz tutun!’ diye emretmiştik.” (Bakara, 2/125)
“ve hani İbrahim'e
Evin (Kâbe'nin) yerini göstermiş (şöyle demiştik): "Bana hiçbir şeyi ortak
koşma; tavaf edenler, ayakta ibadet edenler, rükû ve secde edenler için evimi
temiz tut ve insanlar arasında haccı ilan et ki gerek yaya olarak, gerekse uzak
yoldan gelen binekler üzerinde sana gelsinler!” (Hac, 22/26,27)
“Ey örtüye bürünmüş
olan! Kalk ve uyar ve Rabbini tekbir et (yücelt) ve elbiseni
temiz tut!” (Müddessir, 74/1-4)
Bu buyruklar, ibadetlerde temiz ve güzel giyimli olmanın ve ibadet edilen yerin temiz tutulmasının şart olduğunu göstermektedir.
Salatın Arapça dışında bir dilde
kılınması:
Salatta Fatiha’yı okumak gerekir. Ancak; Arapça telaffuza güç yetiremeyen, dili dönmeyen veya ezberleyemeyen kimseler, öğreninceye kadar salatta Fatiha’yı kendi dillerinden okuyabilirler. Kıraatin kural olarak ezberden yapılması gerekiyor olsa da ezberleyinceye kadar salatta kağıda bakarak okunabilirler.
Salattan sonra zikir
“Salatı bitirdiğiniz zaman ayakta ve otururken ve
yanınız üzere yatarken Allah’ı zikredin (anın).” (Nisa, 4:103)
“Ve nefsinde tazarru ile, çekinerek ve yüksek olmayan bir sesle sabahleyin içtenlikle Rabbini zikret (an), gafillerden de olma!” (Araf, 7:205)
Günün çoğunda zihninizi kim veya ne
meşgul ediyorsa sizin tanrınız odur.