Birr (ٱلْبِرّ); İman, kulluk ve ahlâka ilişkin her türlü iyilik ve hayrı ifade eden bir terim. Bir sözcüğü türevleri ile birlikte Kur’an’da 20 yerde geçmektedir (Bkz: 2:44, 177 (2), 189 (2), 224; 3:92, 193, 198; 5:2; 19:14, 32; 52:28, 58:9; 60:8; 76:5; 80:16; 82:13: 83:18, 22).
Ayetlerimize iman edenler yanına geldiklerinde onlara de ki: "Sizlere selâm olsun!" (Enam 6/54)
Kur'an'a Göre Kafirlerin Özellikleri
Küfür (kefr, küfr, küfran), “örtmek,
gizlemek; nankörlük etmek” gibi anlamlara gelmektedir. Bu tavrı sergileyene kişiye,
yani bir şeyi gizleyen, üstünü örten ya da inkar eden kişiye de kafir adı
verilir.
İbranicede kullanılan “כופר” (kofer) sözcüğü de “kafir” ve “inkarcı”
anlamlarına gelmektedir.
Kur’an’da ele alınan kafirlerin en önemli özelliklerinden bazıları şunlardır:
Tevrat, İncil ve Kur’an’da Kumar ve Şans Oyunları
Kumar, Arapça aynı anlama gelen “"قمار” (kımar) sözcüğü ile eş kökenli bir sözcüktür. Bir parayı çoğaltmak amacıyla gerçekleşme ihtimali çok düşük olan bir talih oyununa koyarak riske atmaya kumar denir.
Tevrat ve İncil’de kumarın haram olduğunu belirten doğrudan bir ifade bulunmamaktadır.
Tevrat, İncil ve Kur'an'da Savm (Oruç)
“صوم” (sâvm), kelimesi temelde “yemek yeme, içme, konuşma ya da yürüme türünden bir fiili yapmaktan uzak durmak, kendini tutmak” anlamına gelmektedir. Siyâm da “savm etmek” yani savm fillini yapmak demektir.
Tevrat’ta da “צ֔וֹם”
(tsowm) şeklinde geçmektedir. “תענית” (ta’anit) Sözcüğü de ‘hem nefsi kırmak;
nefsin/egonun isteklerini dizginlemek.’ hem de ‘oruç tutmak’ anlamında
kullanıldığını görüyoruz.
Türkçede kullanılmakta olan oruç kelimesi ise Farsça “rûz” lafzının Türkçeleşmiş halidir. Türkmencesi ise orazdır. Gitmekten, yürümekten, ya da yemden kendini tutan, geri duran ata denir.
Nusuk, Nasik, Mensek ve Menasik Ne Demektir
Nusuk: Gümüşün eritilip kalıba dökülmesi, gübreleme anlamına gelmektedir. Gümüşten kalıba dökülen her parçaya “nesîke” denir. Bu kelimenin müfredi olan, “en-nesike” Arap dilinde Allah rızası için “boğazlamak, kurban etmek ve ibadet etmek” manalarını ifade etmektedir. Nefsini günah kirlerinden temizleyip ibadete veren kişiye de “nâsik” denilmektedir.
Takva Sahiplerinin (Muttakilerin) Özellikleri
Takva (ittika), korunmayı kabul etmek demektir. Yani aşırı
korumacı olmak, acı ve zarar verecek şeylerden sakınıp kendini iyice korumak
demektir. Kur’an’daki özellikleri göz önünde bulundurulduğunda, muttakiler için
kısaca “erdemli olanlar, Allah’a karşı sorumluluk bilincinde olanlar” şeklinde
bir tanım yapılabilir.
Muttakilerin (takva sahiplerinin) özellikleri Kur’an’da şöyle anlatılmaktadır:
İslam İle İlgili Doğru Bilinen Yanlışlar
1- Yüce Allah’ın, “Ben gizli bir hazine idim; bilinmek istedim, mahlukatı yarattım.” ve “(Ey Muhammed!) Sen olmasaydın kâinatı yaratmazdım.” dediği doğru mudur?
"Nebi" ve "Resul" Terimleri İle İlgili Olarak Kur'an Ayetlerinden Anlaşılan Hususlar
İnsanlar Allah’a kulluk etmek üzere yaratılmışlardır ve ahirette bu konuda sorguya çekileceklerdir. (2/21, 155–156; 3/186; 8/28; 51/56; 64/15; 67/21)
Kur'an'da ve Diğer Hak Kitaplarda Salat (İletişim Duası)
Arapların günlük dilde kullandıkları “Salât” kavramının, Kur’an’da “dua, iletişim duası, desteklemek, yardım etmek ve kulluk (hizmet) etmek” anlamlarında kullanılmış olduğunu ve “salat” kelimesinin Kur’an’da 4674 (19x246) defa geçtiğini görmekteyiz.
Bunun İbranice karşılığı da “תְפַּלֵּ֣ל” tefilah’tır. “תְפַּלֵּ֣ל” (tefilah), İbranicede “dua, destek olmak, kulluk etmek ve Allah’a yaklaşma eylemi (iletişim duası)” anlamlarına gelmektedir.
Kur'an'a Göre Dua Ederken Bazı Varlıkları Vesile Kılmanın Hükmü
Tevessül; Sözlükte, bir aracı vasıtasıyla maddî veya manevi derecesi yüksek birine yaklaşmayı arzu etmek demektir. Vesile ise, üstün konumdaki birine yaklaşmaya aracı olacağı umulan şey demektir.
Kur'an'ın Şefaat Anlayışı
Şefaat, suçunun bağışlanması veya dileğinin yerine getirilmesi için birine aracılık etme manasına gelir
"Halil", "Veli", "Evliya" ve "Mevla" Gibi Terimlerin Kur'an Ayetlerine Göre Anlamaları
İslami kaynakları incelediğimizde; bir çok kavram ve terimin inanç veya siyasi fikirlerden dolayı ayetteki anlamı dışında başka bir manada kullanıldığını bu yanlışlığın dinin esas kaynağı olan Kur'an ayetlerin tercüme ve açıklamalarına dahi yansıtılarak, İslam’ın temel esaslarının dahi tahrif edilmeye çalışıldığını görmekteyiz.
Kur'an'da 19 Sayı Sİstemi
Kur’an’ın temel mesajı Allah’ın birliğidir. Nitekim Allah’ın VAHİD (BİR) isminin ebced değeri 19‘dur. Bu nedenle de 19 sayısının tesadüfen kullanılmış bir sayı olmadığı anlaşılmaktadır.
Kur’an’a Göre Müşriklerin Özellikleri
Şirk kavramının ne olduğunu anlayabilmek için, iman ve küfür kavramlarını da bilmemiz gerekmektedir.
Kur'an'a Göre Tevrat, Zebur ve İncil
Yüce Allah, kitaplara iman ile ilgili olarak Kur’an’da şöyle
buyurmaktadır:
“Onlar (takva sahipleri), sana indirilene (Kur’an’a) ve senden önce indirilene (Tevrat, Zebur ve İncil’e) iman ederler (inanır, güvenirler)…” (Bakara, 2:4)
Kur'an'a Göre Haram ve Helal Yiyecekler ve İçecekler
Birçok Müslüman, Kur'an kriterlerini bile bilmeden “Helal Et” dedikleri şeyden bahseder. ABD'ye ya da genel olarak "Batı"ya, başka ülkelerden gelenlerin ya da bu ülkelerde İslam'a (Teslimiyet) geçenlerin çoğu, genellikle onlara “Helal et” kavramından ziyade “Helal et ye” diyen birileriyle karşı karşıya kalmaktadır. Yani genellikle Helal etin insan yapımı tanımını kastederler; Kuran'da açıkça açıklanan “Helal” Etin ilahi tanımını değil.
Oysa Kuran, Allah’ın yasaklamamış olduğu herhangi bir şeyi yasaklayanlardan son derece hoşnutsuz olduğunu öğretir;